fredag 15. februar 2013

Fastelavensboller

Jeg bruker alltid oppskriften på Søt grunndeig fra "Boller og burritos" boka:


100 gr. smør
5 dl. melk
50 gr. gjær
1,25 dl. sukker
1 ts. kardemomme
12-14 dl. mel

Smelt margaring og tilsett melk. Blandingen skal være fingervarm. Smuldre opp gjæren og bland sammen med smøret og melka. Hvis du bruker tørrgjær blander du dette sammen med melet.
Tilsett sukker, kardemomme og mel, og elt godt sammen. La deigen heve i 1-2 timer på et lunt sted, kjevl ut og etterhev baksten i ytterligere 30 min.

Jeg fylte mine fastelavensboller med vaniljekrem før steking. Da klemme du ut en flat sirkel og legger en skje med vaniljekrem i midten. Så breter du forsiktig sammen og ruller til en vanlig bolle.
Jeg laget også skillingsboller, men i steden for å smøre med smør brukte jeg resten av vaniljekremen til dette + kanel og sukker. Jeg har stekt mine boller i muffinsformer i tilfelle noen skulle sprekke og søle fyll på bollene ved siden av.

Pensle de ferdige bollene med melk eller sammenpisket egg før steking. Steketid 8-10 min, midt i ovnen på 225 grader.

 
PS!
JEG ER MED I VALENTINES UTFORDRINGEN PÅ MATBLOGGSENTRALEN. JEG BLIR VELDIG GLAD OM DU GÅR INNE PÅ DENNE LINKEN: http://www.matbloggsentralen.com/2013/02/ukens-utfordring-mat-til-valentinsdag.html OG STEMMER PÅ NUMMER 31 :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar