tirsdag 12. mars 2013

Hjemmelaget sitronfromasj

For en stund siden prøvde jeg å lage min egen karamellpudding, fordi de ferdige variantene fra butikken ikke frister så veldig. Jeg har laget det igjen, men i tillegg til karamellpudding prøvde jeg meg også på hjemmelaget sitronfromasj denne gangen!


Oppskrift på karamellpudding finner du; HER


SITRONFROMASJ
- denne oppskriften var mer en nok til 4 stappmette voksne..
 

6 eggeplommer
200 gr. melis
2 pk. kremfløte (ca.6 dl.)
6 plater gelantin
2 dl. sitronsaft = saft fra ca. 2 store, friske sitroner
 
Først må du legge gelantinplatene i bløt i kaldt vann.
Press sitronene til du har 2 dl. (jeg fikk ikke nok og bruke litt sitron fra flaske). Ta en liten gryte og varm opp sitronsaften sammen med de bløte gelantinplatene. Avkjøl litt.
 
Bruk så en kjøkkenmaskin og visp egg og melis til en fin eggedosis. I en annen bolle pisker du kremfløten til den er nesten helt stiv.
Vend kremfløten inn i eggedosisen, bruk slikkepott! Ved deretter inn sitronsaften.
Legg fromasjen i porsjonsskåler (lurest hvis du har litt dårlig tid) eller i en stor serveringsbolle. Jeg la alt i en stor bolle og satte kaldt til dagen etter. Server gjerne med litt pisket krem ved siden av.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar