tirsdag 12. mars 2013

Kyllingfilet i leirgryte

Jeg har en liten leirgryte som jeg ikke hadde testet ut før. Jeg skjønte raskt at det er veldig viktig at leirgryter legges i bløt før bruk, slik at de ikke sprekker. Siden det var første gang jeg brukte min lot jeg den ligge i vann i godt over to timer før jeg brukte den. Heretter holder det med en 10-15 minutter. Det er også viktig at gryta ikke settes inn i en forvarmet ovn, men kald ovn. Da blir gryta varmet gradvis opp, og da får den ikke "varme-sjokk" og sprekker.

Jeg googlet litt rundt og prøvde meg litt frem med litt klipp og lim fra forskjellige oppskrifter. Dette virket utrolig enkelt, og med lite tidkrevende tilberedning. Det eneste er at du må vel være hjemme de to timene gryta står i ovnen.



1 stor løk
1 squash
2 gulrøtter
3 poteter
2 kyllingfileter
olivenolje, chicken&steak spices, salt & pepper
 
 
Kutt grønnsakene opp i passe biter/skiver. Krydre alt sammen godt og bland med sammen med olivenolje.
Krydre kyllingfiletene tilsvarende og legg dem på toppen av grønnsakene.
Settes inn i kald ovn (!), og stekes i 2 timer på 200 grader. Jeg fikk en vannvittig saftig kylling, men jeg sjekket den ikke underveis så det kan godt hende at det hadde vært nok med 180 grader i 2 timer, eller 1,5 time på 200 grader.
Serveres med kyllingsaus og villris. Supergodt! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar