tirsdag 2. april 2013

Langtidsstekt lammelår!

Her kommer et kort lite innlegg om langtidsstekt lammelår. Dette er andre gangen jeg prøver meg på lammelår, og nå føler jeg at jeg har funnet en grei fremgangsmåte, som i tillegg er utrolig enkel!

Gni lammelåret inn med salt, pepper, rosmarin og hvitløk. Jeg brukte en ferdig krydermix, men det blir nok enda bedre med frisk rosmarin. Forvarm ovnen til 250 grader. Sett inn lammelåret og brun det i 10 minutter. Du kan gjerne snu låret midtveis. (Tøm gjerne på 2-3 dl med vann i langpanna).
Sett temperaturen ned til 60-70 grader, stikk i et steketermometer, og stek videre.  Jeg satte mitt inn halv åtte om kvelden, og tok det ut igjen i halv ett tida neste dag. Et medium stekt lammelår (rosa inni) skal ha en kjernetemperatur på 64-65 grader. Hvis det ser ut som om du ikke rekker å få temperaturen opp i ønsket grad er det bare å skru opp til 100-150 grader. Jo lengre kjøttet får stå å holde kjernetemperaturen jo bedre. Vi serverte med ovnsbakte båtpoteter, grønnsaker og brun saus. Tror det kunne passet fint med løksaus også til dette :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar