søndag 4. mai 2014

Suksessterte / kake med gul krem

Dette har vært en slager hos oss i mange år. Jeg er klarer aldri å finne ut om kremen skal være slik som jeg får den, eller om den skal være tynnere og mer rennende i konsistensen. Har googlet rundt, og det er litt av både den ene og den andre typen. Jeg syns den blir bedre når den er tynnere, selv om innholdet er akkurat det samme, men av en eller annen grunn blir den aldri slik når jeg gjør det..
Oppskriften kommer fra kokeboka til a mor!


Du trenger:
KAKEBUNN:
200 gr malte mandler
200 gr melis
4 eggehviter

Stivpisk eggehviter og melis, og ved tilslutt inn de malte mandlene. Hell over i en bakepapirkledd form (22-24 cm), og stek på 200 grader i 20 minutter. Nederste rille i ovnen.

KREM:
4 egeplommer
100 gr sukker
1 dl fløte
100 gr smør

Eggeplommer og sukker kokes på svak varme. Etterhvert heller du i 1 dl fløte og gir dette et oppkok. Avkjøles.
100 gr smør røres hvitt og blandes inn i kremen.
Jeg pynter som regel med revet, mørk sjokolade.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar