lørdag 10. desember 2011

Julebakst del 1

Nå er endelig 3 av 4 eksamner unnagjort, og siste er ikke før 21. desember. Vi er inne i ny leilighet og i dag begynte jeg på julebaksten. Kolakaker har jeg laget flere ganger før, men cornflakestopper var nytt for meg. Vi har alltid brukt puffet ris, men i år kom jeg over forslaget om å bruke noe annet i steden. Må si jeg er veldig overrasket over hvor gode de ble, har allerede forsynt meg et par ganger. Jeg fant oppskriften på denne bloggen, og det eneste jeg endret på var å bruke litt mindre smør og heller litt Delfia fett i steden.


Kolakakene er hentet fra en bok jeg ikke husker hva heter, men vi har hatt hjemme i "alle år".
200 gr margarin og 2 dl. sukker røres porøst. Bland så inn; 5 dl mel, 2 ss vaniljesukker, 2 ts bakepulver og 2 ss med sirup (jeg bruker lys sirup). Rull ut til pølser, men pass på å ha litt mellomrom mellom dem. Stekes på 175 grader i ca 12 min. Kjempeenkelt og fort gjort.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar