mandag 16. januar 2012

Nyttårskalkun i stekepose

Litt på etterskudd, men det har seg altså slik at jeg lagde kalkun for første gang på nyttårsaften. Da jeg kom hjem fra jobb, og det var 4,5 timer til gjestene skulle komme var min kjære 5,2 kilos kalkun fortsatt frossen etter 3 dager i kjøleskapet. Man kan trygt si det skapte litt stress før jeg fant ut hva jeg skulle gjøre. Klarte å lirke ut posen med innmat og satte hele kalkunen inn i stekeovnen på 80 grader og varmluft. Gradvis ble kalkunen tint, og krisen var avverget. Jeg brukte stekepose, noe jeg heller ikke hadde prøvd før, men absolutt anbefaler, og det var veldig vellykket. Jeg stuffet kalkunen med epler, svisker, sitron og løk i tillegg til å dytte smørklatter inn under skinnet rundt hele kalkunen. Var veldig usikker på steketiden, men en blanding av steketermometer, "knapp" i kalkunen og steketid regnet ut i fra vekt ble den da ferdig etter ca 2 timer og  ca. 20-30 min i ovnen. Jeg brukte saften fra fyllet i sausen. Resten av fuglen ble pakket inn i alu.folie og deretter brukte jeg et badehåndkle, og pakket den inn så den fikk hvile i ca. 40 min. og da holdt den varmen helt perfekt .



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar