lørdag 21. januar 2012

Sitronkake

På torsdag lagde jeg en liten sitronkake til vi fikk besøk av mamma og Tommy. Sitronkake er fort gjort og er ikke særlig mektig, så passer fint til ettermiddagsbesøk! Lagde den på torsdagen og spiste restene på lørdag og da var den fortsatt like saftig. Hadde bare pakket den inn i plastfolie og hatt den på kjøkkenbenken.
Jeg hadde kjøpt meg en ny form på IKEA som jeg måtte teste ut og dermed ble det hull i midten på denne varianten.. Kaken ble kjempegod, men jeg endret litt på mengden sitron som man skulle ha oppi slik at den ikke ble for sur. Jeg bruker oppskrift fra Leila Lindholms bok, A piece of cake, men har funnet ut at mengden på en del av oppskriftene har en tendens til å bli litt for drøy noen ganger, i tillegg til at det også skulle valmuefrø oppi, men det hoppet jeg glatt over. Dette er egentlig bare et vanlig standard sukkerbrød tilsatt sitronsaft og litt sitronskall.

3 egg
1,5 del sukker
1 ts. vaniljesukker
50 gr. smør
1 dl. melk
3,5 dl. mel
2 ts. bakepulver
0,5 ts. salt

Pisk egg, sukker og vaniljesukker hvitt. Smelt smør og rør inn melka. Bland dette i eggedosisen. Vend forsiktig inn resten av ingrediensene + ønsket mengde sitron. Jeg brukte skall fra 1 sitron, og saft fra 1 sitron og det ble helt ok mengde etter min mening. Stekes midt i ovnen på 175 grader i 25-30 min.
I melisglasuren brukte jeg saft fra litt under en halv sitron og resten med vann for å få en passe tykk melisglasur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar