onsdag 22. februar 2012

Hvordan lage en saftig kalkun, for amatører

Nå har jeg prøvd meg fram og laget kalkun to ganger. Begge gangene med samme fyll og i stekepose. Er ganske fornøyd med hvordan det ble, selv om jeg fortsatt synes at kalkunmiddag bare er sånn helt okei, mye som er bedre enn kalkun etter min smak.
Here we go! 

Først og fremst, sørg for at kalkunen blir tatt ut av frysa i god tid før du skal lage den! Jeg tok min ut på onsdag og skulle tilberede den på lørdag, og til min store fortvilelse var den ennå ganske frossen. Tydeligvis er kjøleskapet mitt litt i beste laget. Tin gjerne kalkunen på kjøkkenbenken i ca en halv dag for være på den sikre siden....

Begynn med å lage stuffing/fyll. Jeg brukte en kalkun på 5.2 kilo, og det holder i massevis til 4 personer så jeg brukte et fyll som skulle gi smak og ikke enda mere mat på tallerknen. Du trenger:
1 sitron
3 epler
2 poser med sjarlott(?) løk, eller vanlig løk. (Bruker du vanlig løk ternger du ca. 3 stk).
1. pose/boks med svisker

Kuttes i sånn passe store biter/båter og settes til side. For små biter gjør at det blir nærmest grøt inni kalkunen når den er ferdig..


Nå tar du den tidligere sprettne kalkunen din og skjærer små lommer i skinnet, og dytter ned smørklatter i passende størrelse. Gni deretter hele kalkunen inn med salt og pepper. Jeg brukte i tillegg en blandingskrydder for fugl/kylling. Stapp kalkunen med fyllet og knytt beina sammen med litt hyssing.


Legg kalkunen inni stekeposen sammen med fyllet du ikke fikk plass til inni kalkunen. Knytt igjen posen og klipp et lit hull på et passende sted for å slippe ut damp. På pakken står det at du skal klippe hull i hjørnet, men da syns jeg fort det blir litt grisete hvis det blir mye saft i bunnen av posen. Lurt å passe på at man legger kalkunen inn i ovnen slik at "knappen" kan sees gjennom glasset, litt tungvint å måtte snu og styre midt i steketida.
Stekes i ca 2 timer og ti minutter, eller til knappen har poppet ut, men man må passe på mot slutten så man får med seg når det skjer!
Serveres med kokte poteter, grønnsaker og fløtesaus. Jeg er ingen ekspert på å lage saus fra bunnen av, så jeg kjøper ferdigposer (huff og huff), men i steden for vann bruker jeg kraft kokt på innmaten til kalkunen eller saften som har samlet seg i bunnen av stekeposen. Det blir en kjempesaus!


Det er lurt å la kalkunen hvile en stund før du skjærer den opp. Jeg tar den ut av stekeposen, legger over aluminiumsfolie og pakker den inn i et badehåndkle. Da holder den seg rykende varm lenge. Sist gang stod den slik i godt og vel 40 minutter og var fortsatt kjempevarm.
Godt og varmt under håndkleet,her ligger kalkunen og godgjør seg når steketiden er slutt...

2 kommentarer:

  1. Åsmund31.12.12

    Da satser vi alt på oppskriften din! Falt særlig for smørkladder i små lommer;)

    SvarSlett
  2. Så bra Åsmund! Håper den ble vellykket :)

    SvarSlett