søndag 30. desember 2012

Karamellpuddig

Å lage hjemmelaget karamellpuddig var ikke så vanskelig som jeg hadde trodd. Oppskriften jeg fulgte er fra matprat.no

Du trenger:
2 dl sukker
6 dl helmelk
3 dl fløte
5 ss sukker
8 egg
1 vaniljestang

Først smelter du 2 dl sukker i en panne på svak varme. Dette tar en liten stund, men ikke rør i panna før det har begynt å smelte. Når alt er helt flytende, og uten sukkerklumper heller du det i en brødform. Prøv å få karamell et par cm. opp langs kantene også.

I en annen gryte tar du melk, fløte og vaniljestang + frø (snitt vaniljestangen og skrap ut frøene) og koker opp. Avkjøl melkeblandingen litt.

Pisk eggene lett sammen i en bolle. Spe på med den avkjølte melkeblandingen. Ha dette over karamellen og sett forma i vannbad. Stekes i to timer på 120 grader!
Karamellpuddingen må hvile i minst 2 timer, eller gjerne natten over. Jeg tok min ut av kjøleskapet dagen etter, og skjærte langs kanten med en kniv. Jeg tror kanskje det hadde vært lurt å la den stå litt på benken og så vende den uten å skjære.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar