tirsdag 29. januar 2013

Løksuppe

I helgen lagde jeg løksuppe for første gang. Jeg er ikke så vant med supper, men denne så god ut på bilder så da prøvde jeg meg. Det var veldig enkelt, smakte godt og du trenger veldig få ingredienser.

Til fire personer (forrett mengde) brukte jeg:
3 store løk
1,5 l grønnsaksbuljong
Smør til steking
Salt
Pepper
Timian

foto: www.bbc.co.uk


Skjær løken i tynne skiver, og fres den i godt med smør over svak varme, i ca. en halv time. Løken skal bare bli myk og blank. Deretter koker du opp vann og bukjong, tilsetter løk og krydder etter ønske og lar den putre i 25-30 min til.

I oppskriften skulle man også legge suppen i serveringsskåler, legge en ristet loffskive på toppen og gratinere med litt ost i ca. 10 min i stekeovn. Jeg gjorde dette også, men synes loffskivene ble litt ekle. Jeg tror det vil være bedre å putte oppi f.eks krutonger rett før servering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar