mandag 13. mai 2013

Hjemmelaget blomkålsuppe


Jeg har forsøkt meg på en blomkålsuppe, laget helt fra bunnen av. Denne oppskriften har jeg funnet på  http://fotballfrue.no/2013/05/01/oppskrift-onsdag-blomkalsuppe/


Du trenger:
2 blomkålhoder
1 boks fløte
Bacon
Salt&Pepper

Kok opp lettsaltet vann. Skjær den ene blomkålen i små buketter.Disse skal oppi suppa senere så det er viktig at du ikke har for store biter. Kok blomkålen i 1-2 minutter, ha over i et dørslag og skyll med kaldt vann for å stoppe kokeprosessen. Det er lurt å ha en bolle under dørslaget, så kan du bruke vannet som allerede har fått masse blomkålsmak til å koke resten av blomkålen i.


Skjær så opp den andre blomkålen (med stilk og det hele) i passe store biter. Kokes under lokk i ca. 20 min til de er helt møre.
Stek bacon i passe biter i en panne for seg.
Når blomkålen er mør moser du dem med en stavmixer til du får en fin pure. Deretter sper du på med fløte, og krydder etter ønske.  Smak deg frem! La suppa småkoke i 5-10 minutter.  Tilsett de ferdigkokte blomkålbukettene mot slutten av koketiden.  Server med baconbiter på toppen og bagetter ved siden av :-)
Min suppe ble en anelse for tykk, så til en senere anledning må jeg ha litt mer fløte i reserve!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar