lørdag 8. mars 2014

Sjokolademousse-kake med ladyfingers

Jeg hadde en pakke med urgamle ladyfinger kjeks som nærmet seg utløpsdatoen sin med stormskritt. Det nærmet seg i tillegg morsdag, så for å få brukt opp disse kjeksene lagde jeg en kake fra "Den store kakeboka" av Sverre Sætre. En vakker dag skal jeg ha prøvd ut alle oppskriftene fra denne fine boka, så nå har jeg altså krysset ut en av dem fra listen. 


Dette er ikke en type kake som du setter deg ned å spiser opp halve på egenhånd. Den er etter min mening mektig med stor M! Med all denne sjokoladen holder et lite stykke i massevis. 

Du trenger:
6 eggeplommer
50 gr. sukker
Totalt 4,5 dl fløte
300 gr. mørk sjokolade (helst 70%) 

Det første jeg gjorde var å smøre formen min med formfett, og deretter dekke kantene med bakepapirremser. Det er kanskje ikke helt nødvendig å gjøre dette, men jeg gjorde det for at kantene skulle bli penest mulig når jeg tok av kakeringen. Dekk kantene med ladyfingers, og legg gjerne noen i bunnen også.


Hakk sjokoladen og smelt den over vannbad.
Bruk en annen bolle og visp lett sammen eggeplommer og sukker. Kok opp 0,5 dl fløte og hell deretter over eggeblandingen mens du visper. Hell så over smeltet sjokolade og visp litt til. Sett til siden og la den avkjøle seg litt. 

Mens sjokoladeblandingen avkjøler seg pisker du krem av resten av fløten. Når sjokoladen er er rom temperert vender du inn kremen med en slikkepott. Hell over i kakeringen og sett i kjøleskap til det stivner. Jeg har pyntet med litt melis og noen sjokoladebiter.  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar