mandag 19. mars 2012

Langpanneboller

For en stund siden var det fastelavenstid, og da kom jeg over en oppskrift på langpanneboller jeg hadde lyst til å teste ut. I går forsøkte jeg meg, og de ble knallgode! Greit med litt variasjon i blant, og ikke alltid kun lage vanlige boller og skillingsboller. Oppskriften jeg brukte på deigen er fra boka "Boller og burritos" som alle får på ungdomsskolen, men du kan bare google "søt grunndeig" så er det massevis av like oppskrifter der ute. Fyllet og framgangsmåten fant jeg  HER på RandisMatPrat, men mine ble ikke like fine som hennes. Neste gang tror jeg at jeg triller ut vanlige boller og heller legger kremen oppi på samme måte som når man lager skoleboller, fikk liksom ikke lurt kremen godt nok ned i deigen.
Kjempegode var de uansett!

 




Oppskrift på krem til langpanneboller:
1 boks Philadelfia kremost
150 gr. myk margarin
3 dl. melis
1 "dæsj" vanilje essens eller 2 ss. vaniljesukker

Alt røres sammen med en håndmixer og legges i groper nedi deigen. Pensle med melk eller sammenvispet egg, og strø med perlesukker. Steks på 200 grader i 15 + minutter. Jeg har en ovn som steker litt ujevnt så kanskje lurt å passe på, og eventuellt snu brettet halvveis inn i steketida for å unngå at noe blir mer stekt enn det andre. Hvis ikke fører det bare til at perlesukkeret blir litt karamellisert, men det er egentlig veldig godt det også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar