fredag 30. mars 2012

Morfars kake

I går hadde min morfar bursdag, så da tok jeg med en liten sjokoladekake til han. Han er veldig glad i Kvikk Lunsj så da måtte jeg nesten pynte den litt med det. Det er en vanlig sjokoladekake bunn, men siden den er laget i en liten form halverte jeg oppskriften. I midten har jeg brukt ferdig Piano vaniljekrem, og rundt kaken har jeg sjokoladekrem.


Kakebunn:
300 gr sukker
150 gr smør
300 gr mel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
2 egg
2,5 dl melk
0,5 plate mørk kokesjokolade

Rør smør og sukker hvitt. Tilsett ett og ett egg av gangen. Sikt inn mel, bakepulver og vaniljesukker. Smelt kokesjokoladen i litt av melka. Tilsett sjokoladeblandingen og resten av melka i røra (Hvis du vil kan du ha oppi noen hakkede Dots kjeks/Oreos nå, kjempegodt!) Stekes i 45-50 min, nederst i ovnen på 180 grader.

Krem:

100 gr smør
250 gr melis
1 egg
1 ts vaniljesukker
1 plate mørk/lys kokesjokolade
litt kaffe

Rør romtemperert smør og melis hvitt. Dette tar en liten stund. I mens kan du smelte sjokoladen i en liten gryte sammen litt kaffe.  Så har du oppi egget i smørmixen, rører dette godt inn, og heller oppi sjokoladen. Vispes i ca 10-15 min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar