onsdag 17. oktober 2012

Eplemost sorbet

For en stund siden lagde jeg eplemost sorbet til å ha ved siden av en pærekake (oppskrift kommer!).
Jeg har ismaskin så vet ikke hvordan den blir dersom man lager den uten maskin. Oppskriften fant jeg i SMAK nr. 7

5 dl eplemost (kan bruke eplecider også)
2 dl vann
2 dl sukker
1 vaniljestang
1 eggehvite

Først koker du opp vann og sukker sammen med vaniljestangen, la det koke i minst 5 minutter. Avkjøl laken.
Visp eggehviten til fast skum, og visp inn i laken. Hell blandingen i ismaskinen og kjør i henhold til maskinens anvisninger. Jeg lot min stå i 2 timer, før jeg tok den over i en boks med lokk, og lot den stå i fryseboksen frem til servering. Den kan gjerne stå i fryseren i ca 2 timer til for å være sikker på at den får rett konsistens.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar