onsdag 17. oktober 2012

Øldampet kylling / Kylling på en snurr

For en stund siden lagde jeg øldampet kylling til søndagsmiddag. Dette var faktisk ganske så godt, men smakte ikke øl i det hele tatt, den ble bare ekstra saftig. Oppskriften fant jeg på www.matprat.no og HER er direktelink til oppskriften.


Du trenger:
1 kylling
Salt + pepper
1 boks øl (0,33)
1 lime i båter
3 sjalottløk i biter
Urter (valgfritt)
4 ss. Dijonsennep
4 ss. olivenolje

Til fire personer hadde jeg en stk. frossen kylling på 1 kg, pluss to vanlige kyllingfileter som jeg stekte ved siden av.

Kyllingen gnis inn med salt og pepper, i tillegg brukte jeg "chicken and steak" kryddermix.
Jeg brukte en 0,33 boks med CB øl som jeg tømte ut ca. halvparten av og klippet vekk toppen med en saks.

Kutt opp lime i båter og hakk løken. Jeg la oppi så mye av dette som det var plass til i ølboksen, og resten stappet jeg inn i kyllingen, og satte den over ølboksen. Det er lurt å pakke stekebrettet du bruker inn i aluminiumsfolie, det kommer til å renne saft ut av kyllingen.

Bland sammen sennep og olje til en jevn dressing og pensle kalkunen godt inn (jeg penslet den 2 ganger til mens den stekte).


Stek på 180 grader i 1 timer og 15 min, nederst i ovnen. Følg med mot slutten og stikk en kniv i kjøttet for å se om det er ferdig. Siden min kylling kun var på 1 kg. brukte den litt mindre tid.


Jeg serverte med ris, kremet kyllingsaus + saus kokt på kraften fra kyllingen, og grønnsaker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar