torsdag 22. august 2013

Hjemmelaget ripssaft og solbærsaft

Jeg har fått fatt i en hel del bær i år, og fikk endelig prøvd å lage saft! Noe så enkelt! Det tok litt tid, men var veldig verdt arbeidet.
Hjemmelaget solbærsaft er noe jeg husker godt fra jeg var liten og i år har jeg prøvd etter beste evne å lage saft sånn som jeg husker den. Selv synes jeg at det gikk ganske bra!



For hver "omgang" med saftkokeren har jeg brukt ca. 2 kg. bær uavhengig av type. Dette ga meg mellom 2 og 4 liter råsaft hver gang. Jeg har gjort to omganger med kun solbær, og en omgang hvor jeg blandet ca 80% rips med 20 % solbær/blåbær.



Du trenger få ingredienser for å lage saft; bær, sukker, (evt. vinsyre for å øke holdbarhetstiden) og steriliserte flasker. Sterile flasker er kjempeviktig. Vask og tørk flaskene godt. Sett dem i stekeovnen på 130 grader og ta dem ut når du er klar til å fylle på saft. Sette dem opp ned mens de enda er varme og la dem avkjøles på denne måten.


Legg bær og sukker lagvis i den øveste delen av saftkokeren. La denne putre av sted i omlag to timer. Husk å etterfylle med vann i bunnen av saftkokeren om nødvendig! Slipp ut råsaft med jevne mellomrom for å hindre at det renner over.


Etter at bærene er blitt dvaske og blasse i fargen er det ikke mer saft å hente. Jeg ga min råsaft et raskt oppkok for å fjerne bakterier, i tillegg til at jeg hadde i mer sukker der det trengtes. Dette er en smakssak, og det beste er å smake seg frem :) Lykke til.



1 kommentar:

  1. Tipper dette smaker godt:) flotte bilder forresten:)

    SvarSlett