onsdag 30. mai 2012

Rabarbra iskake med mandelbunn

Denne knallgode iskake fant jeg på nettsidene til opplysningskontoret for meieriprodukter. Følger du DENNE linken så finner du oppskriften på deres sider.  Den er litt annerledes enn de standard iskakene i konsistensen, nesten litt kremete og med biter av rabarbra i isen. 


Det tar litt tid å lage denne kaken, men hvis du planlegger noen dager i forveien er det ikke noe problem. Kaken lages i 3 faser.


 
Først må du lage rabarbrasyltetøy som skal være i isen. Dette kan man i følge oppskriften fint gjøre flere dager i forveien. Jeg lagde mitt kvelden før, og lot det bare stå på konfyren med lokk på til dagen etter.

  • 1 kg rabarbra
  • 400 g sukker
  • ½ dl vann
  • 2 ts vaniljesukker
  • 2 stk hel kanel
  • 2 stk stjerneanis  
Skrell rabarbraen og hakk opp i biter. Så koker du opp rabarbra, sukker og vann i ei gryte. Dette kan virke som litt lite væske, men det kommer mye fra rabarbraen når den blir varmet opp. Jeg brukte en god del tid på dette, og lot det koke på ganske svak varme. Når det begynner å koke har du oppi vaniljesukker og kanel. Oppskriften sa at man skulle ha i stjerneanis også, men det hadde ikke jeg. Det er viktig å røre mye, spesielt hvis du bruker høyere varme enn det jeg gjorde. La det stå å småputre til det  blir tykkt. Min stod vel i ca. 1,5 timer før jeg tok den bort fra platen. Avkjøles. 

Så står mandelbunnen for tur. Dette er fort gjort.
  • 150 gr mandler
  • 150 gr melis
  • 4 eggehviter
Mal mandlene i en blender eller lignende. Bland melis og mandler. Stivpisk eggehvitene og vend det forsiktig inn i mandel/melis blandingen.
Stek kaken ved 160 ºC i 25–30 minutter. Avkjøl bunnen helt i formen. IKKE ta av kakeringen, de renner isen ned langs sidene og du kan ikke se bunnen når kaken er ferdig.
 Til slutt kommer selve isen.
  • Iskrem:
  • 4 eggeplommer
  • 150 gr melis
  • 5 dl fløte
Først pisker du egg og melis til en stiv eggedosis. Dette tar ca. 5-10 minutter. Pisk kremfløten til krem.Bland fløte og eggedosis (lurt å bruke en litt stor bolle) og vend forsiktig inn rabarbrasyltetøyet. Hell iskremblandingen over mandelbunnen og frys kaken over natten. Pynt med litt krem og friske bær, f.eks jordbær.


Taaa daaa! Virkelig noe å kose seg med :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar